Перейти до основного вмісту

Громадянська освіта


Права дитини


(група №20)


Всі люди народжуються рівними та вільними в правах
              Давайте менше говорити про обов’язки дітей,а більше про їх права
             Права людини починаються з прав дитини

                                    
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних понять.
  • Згадаймо, кого ми називаємо дитиною?
  • Вкажімо, кого ми називаємо малолітньою дитиною?
Ситуація 1:
12 річна Наталя розмістила на своїй сторінці в соціальній мережі фотокартки з літнього відпочинку на морі, де вона засмагає на пляжі. Побачивши це, мама Наталі заборонила доньці викладати будь-яку інформацію приватного характеру у соціальні мережі та зобов’язала надати їй пароль від своєї сторінки,щоб контролювати таким чином дії доньки.
  •  Чи погоджуєтесь ви з діями мами Наталі?
  • Чи має право Наталя самостійно вирішувати, яку інформацію розміщувати в соціальних мережах?
  •  Чи є в данній ситуації порушення прав дитини?

* * *
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.                
Дитинство – це найважливіший, самобутній, неповторний період становлення особистості. Тому саме дитина потребує найбільшої уваги та захисту. Сьогодні ми поговоримо про проблеми захисту прав дитини
ІІІ. Знайомство з новим матеріалом
   План уроку:
  1.  Поняття прав дитини.Історія розвитку прав дитини
  2. Конвенція ООН про  права дитини                                          
  3. Правовий тренінг в приказках
  4. Права  набуті дитиною з досягненням певного віку
  5. Механізми захисту прав дитини
  1.  Поняття прав дитини. (робота з поняттям)
Права дитини- це система можливостей необхідних для розвитку та існування дитини
1.1 Проблема забезпечення прав дитини має своє історичне коріння. У первісному суспільстві до дитини ставилися двояко: з одного боку  жорстоке поводження з дитиною не вважалось ганебним явищем, а з іншого боку – діти були економічно вигідними. Якщо в сім΄ї багато дітей, а особливо синів, це  гарантія соціальної міцності. Пізніше з переходом до осілого способу життя, найбільше страждали діти з фізичними вадами. Першим міжнародним документом, в якому згадуються права дитини  Женевська декларація 1923 року. У ній заборонено примусову дитячу працю, визначено необхідність права на освіту, на створення умов, які забезпечують нормальний фізичний і психічний розвиток дитини.
10 грудня 1948 року була прийнята Загальна декларація прав людини. В ній зафіксовані основи захисту прав дітей. Вона проголошувала право на материнство і дитинство, на особливе піклування і допомогу. Всі діти, народжені в шлюбі або поза шлюбом, повинні мати однаковий соціальний захист.
20 грудня 1959 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини, яка регулює права дитини в сучасному світі. Це право на соціальний захист, на фізичний та розумовий розвиток, право на допомогу.
20 листопада 1989 р Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвенцію про права дитини, яка була ратифікована нашою державою 27 лютого 1991 року. Основні положення Конвенції були відображені у Законі України «Про охорону дитинства» Це право на охорону здоров΄я , на життя, освіту, соціальний захист.
В листопаді 1985 року були схвалені «Мінімальні стандартні правила щодо здійснення правосуддя стосовно неповнолітніх».

Права дитини на основі Конвенції  про права дитини:

  • Право на життя,вільний розвиток;
  • Право на  прізвище та ім΄я
  • Право знати своїх батьків і користуватися батьківською турботою
  • Діти мають право вільно висловлювати свою думку;
  • Діти мають право на вільне спілкування;
  • Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії;
  • Діти мають право на отримання інформації;
  • Діти мають право на відпочинок і дозвілля;
  • Право підтримувати контакт з обома батьками;
  • Діти мають право на повноцінне харчування;
  • Діти мають право на отримання освіти;
  • Діти мають право на медичну допомогу;
  • Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена;
  • Жодна дитина не повинна стати жертвою насильства і сексуальних домагань або війни;
  • Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до праці;
  • Особлива турбота дітям з інвалідністю, дітям-біженцям;
  • Особлива турбота дітям без сімей;
  • Кожна дитина має право на любов і піклування;
  • Усі діти є рівним в правах, ніхто не повинен їх порушувати.
Права дитини тісно пов’язані з правами людини.
  
Проаналізуйте ситуації:
  • Ситуація1. Тетяна та Сергій стали щасливими батьками чудової доньки. Вони вирішили дати їй ім΄я  Весна. Представники органів реєстрації актів цивільного стану відмовили батькам у реєстрації під таким ім΄ям  і сказали,щоб обрали яке-небудь нормальне ім΄я  Засмучені батьки пішли не зареєструвавши дитину,щоб ще раз подумати над ім΄ям. Чи було в даній ситуації порушення прав дитини?
  • Ситуація 2. Батьки 12 річної Світлани вирішили виїхати за кордон. Про своє рішення вони повідомили доньці. Дівчинці це рішення не сподобалось,адже вона повинна була залишити своїх друзів і школу. Із рішенням батьків вона не погоджувалась,однак батьки не хотіли слухати аргументів доньки,оскільки рішення вже було прийняте. Чи було порушені права Світлани?
  • Ситуація 3. 14 річний Дмитро,прослухавши лекцію, про право на свободу думки і слова,вирішив,що хоче сказати своєму сусіду -12 річному Олегу - все ,що про нього думає. При цьому він використовував нецензурну лексику та принизливі слова. Чи було в цій ситуації порушення прав дитини?
  • Ситуація 4. 14 Тамара вирішила ,що вона достатньо доросла і може самостійно обирати собі релігію. Тому вона прийняла рішення стати буддисткою і водночас вегетаріанкою,хоча це не було передбачене релігійними постулатами. Батьки висловили заперечення щодо обох нововведень і примусили Тамару ходити до церкви та їсти м'ясо.Чи були порушені права дитини?
  •  Ситуація 5.  Руслана мала можливість пересуватися в інвалідному візку. Вона дуже цікавилася сучасним мистецтвом. Одного разу в місті була виставка творів Пікассо. Руслана давно мріяла відвідати таку виставку. Вона швидко зібралася до музею.однак виявилося, що виставка була розташована,а в будинку де вона відбувалася,був відсутній ліфт. Чи були в цій ситуації порушені права дитини?.
  •  Ситуація 6. Батько 9 річного  Сергія покинув сім΄ю  й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює,вона жебракує в метрополітені й примушує сина стояти поруч. Якщо він відмовляється,мати лякає його тим,що перестане годувати й вигоне з дому. Які правові рішення , на ваш погляд,мають бути прийняті?
  • Ситуація 7. Неповнолітніх учнів 9 класу затримала міліція. Однак батьків про це не повідомили. Як потрібно діяти в даній ситуації?


Відгадайте про які права дитини йдеться?
  • Право на імя:


«Добре імя - найкраще багатство»;
«Дерево міцне корінням,а людина друзями»;
  • Право на громадянство:


«Де рідний край ,там і рай»;
«Кожному мила своя сторона»;
  • Право на спілкування:


«Що сторона,то новина»
«Умій сказати ,умій і змовчати»
  • Право на освіту:


«Освіта надає людині гідності»;
«Здобудеш освіту- побачиш багато світу»;
«Книжку читай і розуму набирай»;
  • Право на життя:


«Як будемо в дружбі жити  -нас нікому не зламати»;
«Мир будує – війна руйнує»
  • Право жити в родині:


«Нащо великий клад,коли в сім΄ї лад»;
«Сини і дочки одного дерева листочки»
«кожна родина – частина держави»
  • Право на повагу до власної гідності:


«Стався до інших людей так як би хотів,щоб відносились до тебе»
«Миром дорожити - людям довго жити»
  • Право на захист:


«Де закон там і захист»;
«До злого не ходи,стороною його обійди»
  • Право на житло:


«Щасливий той,хто щасливий у своїй оселі»

Види насильства серед дітей
 Завдання1. Які права дитини порушив телеканал Інтер в ток-шоу «Стосується кожного під час передачі «Мама – дитина» показавши 12річну шестикласницю з Борислава Львівської області і як віднеслась до цього Нацрада з  питань телебачення і радіомовлення?
Завдання 2. (перегляд відеоролику) Нині в соціальних мережах багато молоді захоплюється грою Синій кит, Червона Сова - це як правило приводить до тяжких наслідків
  • Які актуальні проблеми піднімає Уповноважений з прав дитини?
  •  Назвіть ознаки комп’ютерної залежності(результати тестування на інтернет –залежність дітей) 
Завдання 3
  • Чому зростає підліткова злочинність?
  • Чим викликана дитяча жорстокість?
  • До яких наслідків вона приводить?
  • Що таке булінг? В чому він проявляється?
  • У яких випадках батьків можуть позбавити батьківських прав?
  • З  якого віку наступає юридична відповідальність неповнолітніх?



Проаналізуйте таблицю


Вид відповідальності
Вік з якого можливе притягнення до кримінальної відповідальності
Кримінальна
За всі злочини з 16 років,а найтяжчі з 14 років
Адміністративна
З 16років
Цивільно-правова
З 14-до18 років – несе відповідальність самостійно,у разі недостатності коштів  -відповідають батьки
З 18років-несе відповідальність самостійно
Дисциплінарна,матеріальна
 З часу влаштування на роботу(з14років- за згодою батьків,з 16 років за загальними правилами

Правова абетка

1.Шлюбний вік для жінок -18 років
1. Шлюбний вік для чоловіків -18років
2.Шлюб без наміру створити сім΄ю - фіктивний
2. Орган,який визнає шлюб недійсним - суд
3. Вид прав , який регулюється шлюбним договором- майнові
3. Вид прав,які не регулюються шлюбним договором- особисті
4.Назва органу,який розриває шлюб за спільною заявою подружжя,яке має дітей - суд
4.Назва органу,який розірвав шлюб за спільною заявою подружжя,при відсутності дітей - РАЦС
5.Термін протягом якого має бути зареєстрована новонароджена дитина -1місяць
5.Який орган реєструє новонароджених дітей-РАЦС
6.Мінімальний вік для вступу в шлюб за рішенням суду -14років
6.Вік ,до якого дитина вважається малолітньою-14років
7.Час,протягом якого реєструється шлюб-1 місяць
7.До якого віку батьки повинні утримувати свою дитину -18 років
8.Назва особи чоловічої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречений
8. Максимальний строк чинності заяви про реєстрацію шлюбу- 3 місяці
9.Періодичність сплати аліментів-щомісячно
9.Час,з якого сплачуються аліменти- з дня подання позовної заяви
10.Орган,який може зміни шлюбний договір-суд
10.Особа ,яка засвідчує шлюбний договір- нотаріус
11.Вік,з якого дитина може самостійно звернутися за захистом своїх прав -14 років
11.Назва особи жіночої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречена
12.Орган ,який приймає рішення про розірвання шлюбу-суд
12.Орган,який приймає рішення про визнання шлюбного договору недійсним - суд






     Права  дитини набуті із досягненням певного віку
  • Як ви розумієте вислів: «Права людини починаються з прав людини»?
  • Проаналізуйте які права мають діти?
Діти мають право:
  •  З років бути засновником дитячих організацій;
  • З  років дає згоду на зміну свого прізвища у разі зміни прізвища батьків,або одного з них;
  •  На запис усиновлювача її матір΄ю чи батьком;
  • З 10 років дає згоду на визначення місця проживання;
  • З 14 років:
  • отримує право на свободу пересування і вибір місця проживання;
  • право самостійно розпоряджатися своїм заробітком,стипендією;
  • право брати участь в розпорядженні аліментів;
  • право укладати банківський договір,вклад і розпоряджатися ним;
  • Право самостійно здійснювати інтелектуальну діяльність;
  •  З 14до18років:
  • Набуття або вихід з громадянства;
  • Право на зміну прізвища;
  • Право відмовитись від спадщини;
  • Право звертатись до суду;
  • Право на отримання ІD -карти
  • З 15 років:
  • Право працювати 24 години на тиждень;
  • Бути засновником молодіжних і громадських організацій;
  • З 16 років:
  • Право на зміну прізвища,імені;
  • Право здійснювати підприємницьку діяльність;
  • Працювати 36 годин на тиждень;
  • На отримання паспорта;
  • З 17 років юнаки приписуються до призовних дільниць

            Підстави позбавлення батьківських прав:
    - залишення дитини в пологовому будинку або медичному закладі(протягом 6 місяців);
-ухилення від виконання обов'язків щодо виховання дитини;
- жорстоке поводження з дитиною;
-експлуатація дитини,примушування її до жебракування;
-хронічний алкоголізм чи наркоманія батьків;
-засудження за вчинення тяжкого злочину щодо дитини.

Механізми захисту прав  дитини
  • Позбавлення та поновлення батьківських прав;
  • Відібрання дитини від одного з батьків;
  • Встановлення аліментів за минулий час,сплата заборгованості;
  • Влаштування дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківських прав;
  • Встановлення опіки до 14років;
  •  Усиновлення,за рішенням суду;
  • Встановлення піклування від 14до18років;
  • Передача до прийомної сім΄ї;
  • Захист дітей - інвалідів, дітей з вадами фізичного розвитку;
  • Державна підтримка дітей,які потерпіли від стихійного лиха,техногенних аварій;
  • Допомога хворим ,враженим ВІЛ інфекцією,тяжко хворим дітям;
  • Захист дітей,які перебувають в зоні збройних конфліктів
Де можна захисти права дитини?
  • Самозахист;
  • Захист з боку батьків;
  • Звернення до органів опіки й піклування;
  • Звернення до суду;
  • Звернення до органів державної влади;
  • Звернення до громадських організацій;
  • Звернення до Уповноваженого з прав дитини;
  • Звернення до представників у справах дітей та соціальних служб
  •  Які існують механізми захисту прав дитини/людини?                                                   
Національні механізми                   Міжнародні механізми
Суд;                                                  Європейський суд з прав людини;
Поліція;                                            Верховний комісар ООН;
Адвокат;                                            Комітет ООН з прав людини;
      Президент;                                         Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ);
      Омбудсмен                                      Міжнародні недержавні організації
Міністерства,відомства
Запитання до учнів:

  • Що нового  ви дізналися  сьогодні на уроці?
  • Чи добре ви вмієте розрізняти права та обов’язки?
  • Як ви будете використовувати знання отримані сьогодні на уроці?
  • Чи згодні ви з думкою,що права людини починаються з прав дитини?
  •  Чому важливо вміти захищати свої права?
  •  Чому  міжнародна спільнота вирішила запровадити 1червня та 20листопада Міжнародний день захисту дітей та Всесвітній день дитини?
  • Якщо ваші права порушено в школі,куди ви мате звернутися для захисту своїх прав?

 Д/З  опрацювати підручник П. Вербицької  Громадянська освіта (с. 42-46)
 Напишіть есе « Що треба зробити,щоб уникнути  порушення прав дитини в суспільстві?»

Популярні дописи з цього блогу

Урок №31. Громадянська освіта. (група 21)

Школа - простір демократії План уроку:  1. Шкільна громада.  2. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя.  3. Врядування та управління школою.  4. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). 5. Принципи та цінності учнівського самоврядування.  6. Моделі учнівського самоврядування.  7. Школа і місцева громада. Наведіть приклади форм безпосередньої участі громадян у місцевому самоврядуванні.  Назвіть відомі вам органи учнівського самоврядування в школі. Чим вони займаються? Вивчення нового матеріалу Шкільна громада  – група учасників освітнього процесу, об’єднаних спільністю інтересів, що ставить перед собою певні спільні завдання, новий тип відносин, характерною рисою якого є взаємодія всіх його учасників заради досягнення спільної мети. Громадське самоврядування в закладах освіті  – це право учасників освітнього процесу колек...

Практичне заняття. Громадянська освіта. (група 21)

Практична робота "Створюємо шкільні правила разом" Шановні учні, ! Пропоную вам взяти участь у створенні Кодексу поведінки в нашому навчальному закладі. Запропонуйте свої правила  поведінки учнів під час уроків, перерв, заходів та на території школи  та варіанти покарань за їх порушення. 

Громадянська освіта.

Забезпечення народовладдя у демократичній державі Мета :    ознайомити учнів з поняттям народовладдя,    інститутів демократії, демократичних процедур, прямої та представницької демократії, опозиції, «більшості» та «меншості», розвивати вміння   за допомогою інститутів демократії та демократичних процедур. Актуалізація опорних знань. Демократія це?  Ознаки демократичного режиму.  Наведіть приклад безпосередньої демократії. Наведіть приклад представницької  демократії. Мотивація навчальної діяльності Вибори старости, що тут не так? - Головуючий на загальних зборах громади запропонував односельцям вибрати старосту громади і сказав, що це повинен бути громадянин N. (назвав ім’я свого приятеля). - Вибори старости громади відбулися через жеребкування. Старостою випадково став чоловік, який витягнув картку із позначкою «староста». - На виборах старости жінки мали по одному голосу, а чоловіки по два,...