Права дитини
(група №20)
Всі люди народжуються рівними та вільними в правах
Давайте менше говорити про обов’язки дітей,а більше про їх права
Права людини починаються з прав дитини
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних понять.
- Згадаймо, кого ми називаємо дитиною?
- Вкажімо, кого ми називаємо малолітньою дитиною?
Ситуація 1:
12 річна Наталя розмістила на своїй сторінці в соціальній мережі фотокартки з літнього відпочинку на морі, де вона засмагає на пляжі. Побачивши це, мама Наталі заборонила доньці викладати будь-яку інформацію приватного характеру у соціальні мережі та зобов’язала надати їй пароль від своєї сторінки,щоб контролювати таким чином дії доньки.
- Чи погоджуєтесь ви з діями мами Наталі?
- Чи має право Наталя самостійно вирішувати, яку інформацію розміщувати в соціальних мережах?
- Чи є в данній ситуації порушення прав дитини?
* * *
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Дитинство – це найважливіший, самобутній, неповторний період становлення особистості. Тому саме дитина потребує найбільшої уваги та захисту. Сьогодні ми поговоримо про проблеми захисту прав дитини
ІІІ. Знайомство з новим матеріалом
План уроку:
- Поняття прав дитини.Історія розвитку прав дитини
- Конвенція ООН про права дитини
- Правовий тренінг в приказках
- Права набуті дитиною з досягненням певного віку
- Механізми захисту прав дитини
- Поняття прав дитини. (робота з поняттям)
Права дитини- це система можливостей необхідних для розвитку та існування дитини
1.1 Проблема забезпечення прав дитини має своє історичне коріння. У первісному суспільстві до дитини ставилися двояко: з одного боку – жорстоке поводження з дитиною не вважалось ганебним явищем, а з іншого боку – діти були економічно вигідними. Якщо в сім΄ї багато дітей, а особливо синів, це – гарантія соціальної міцності. Пізніше з переходом до осілого способу життя, найбільше страждали діти з фізичними вадами. Першим міжнародним документом, в якому згадуються права дитини – Женевська декларація 1923 року. У ній заборонено примусову дитячу працю, визначено необхідність права на освіту, на створення умов, які забезпечують нормальний фізичний і психічний розвиток дитини.
10 грудня 1948 року була прийнята Загальна декларація прав людини. В ній зафіксовані основи захисту прав дітей. Вона проголошувала право на материнство і дитинство, на особливе піклування і допомогу. Всі діти, народжені в шлюбі або поза шлюбом, повинні мати однаковий соціальний захист.
20 грудня 1959 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини, яка регулює права дитини в сучасному світі. Це право на соціальний захист, на фізичний та розумовий розвиток, право на допомогу.
20 листопада 1989 р Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвенцію про права дитини, яка була ратифікована нашою державою 27 лютого 1991 року. Основні положення Конвенції були відображені у Законі України «Про охорону дитинства» Це право на охорону здоров΄я , на життя, освіту, соціальний захист.
В листопаді 1985 року були схвалені «Мінімальні стандартні правила щодо здійснення правосуддя стосовно неповнолітніх».
Права дитини на основі Конвенції про права дитини:
- Право на життя,вільний розвиток;
- Право на прізвище та ім΄я
- Право знати своїх батьків і користуватися батьківською турботою
- Діти мають право вільно висловлювати свою думку;
- Діти мають право на вільне спілкування;
- Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії;
- Діти мають право на отримання інформації;
- Діти мають право на відпочинок і дозвілля;
- Право підтримувати контакт з обома батьками;
- Діти мають право на повноцінне харчування;
- Діти мають право на отримання освіти;
- Діти мають право на медичну допомогу;
- Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена;
- Жодна дитина не повинна стати жертвою насильства і сексуальних домагань або війни;
- Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до праці;
- Особлива турбота дітям з інвалідністю, дітям-біженцям;
- Особлива турбота дітям без сімей;
- Кожна дитина має право на любов і піклування;
- Усі діти є рівним в правах, ніхто не повинен їх порушувати.
Права дитини тісно пов’язані з правами людини.
Проаналізуйте ситуації:
- Ситуація1. Тетяна та Сергій стали щасливими батьками чудової доньки. Вони вирішили дати їй ім΄я Весна. Представники органів реєстрації актів цивільного стану відмовили батькам у реєстрації під таким ім΄ям і сказали,щоб обрали яке-небудь нормальне ім΄я Засмучені батьки пішли не зареєструвавши дитину,щоб ще раз подумати над ім΄ям. Чи було в даній ситуації порушення прав дитини?
- Ситуація 2. Батьки 12 річної Світлани вирішили виїхати за кордон. Про своє рішення вони повідомили доньці. Дівчинці це рішення не сподобалось,адже вона повинна була залишити своїх друзів і школу. Із рішенням батьків вона не погоджувалась,однак батьки не хотіли слухати аргументів доньки,оскільки рішення вже було прийняте. Чи було порушені права Світлани?
- Ситуація 3. 14 річний Дмитро,прослухавши лекцію, про право на свободу думки і слова,вирішив,що хоче сказати своєму сусіду -12 річному Олегу - все ,що про нього думає. При цьому він використовував нецензурну лексику та принизливі слова. Чи було в цій ситуації порушення прав дитини?
- Ситуація 4. 14 Тамара вирішила ,що вона достатньо доросла і може самостійно обирати собі релігію. Тому вона прийняла рішення стати буддисткою і водночас вегетаріанкою,хоча це не було передбачене релігійними постулатами. Батьки висловили заперечення щодо обох нововведень і примусили Тамару ходити до церкви та їсти м'ясо.Чи були порушені права дитини?
- Ситуація 5. Руслана мала можливість пересуватися в інвалідному візку. Вона дуже цікавилася сучасним мистецтвом. Одного разу в місті була виставка творів Пікассо. Руслана давно мріяла відвідати таку виставку. Вона швидко зібралася до музею.однак виявилося, що виставка була розташована,а в будинку де вона відбувалася,був відсутній ліфт. Чи були в цій ситуації порушені права дитини?.
- Ситуація 6. Батько 9 річного Сергія покинув сім΄ю й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює,вона жебракує в метрополітені й примушує сина стояти поруч. Якщо він відмовляється,мати лякає його тим,що перестане годувати й вигоне з дому. Які правові рішення , на ваш погляд,мають бути прийняті?
- Ситуація 7. Неповнолітніх учнів 9 класу затримала міліція. Однак батьків про це не повідомили. Як потрібно діяти в даній ситуації?
Відгадайте про які права дитини йдеться?
- Право на імя:
«Добре імя - найкраще багатство»;
«Дерево міцне корінням,а людина друзями»;
- Право на громадянство:
«Де рідний край ,там і рай»;
«Кожному мила своя сторона»;
- Право на спілкування:
«Що сторона,то новина»
«Умій сказати ,умій і змовчати»
- Право на освіту:
«Освіта надає людині гідності»;
«Здобудеш освіту- побачиш багато світу»;
«Книжку читай і розуму набирай»;
- Право на життя:
«Як будемо в дружбі жити -нас нікому не зламати»;
«Мир будує – війна руйнує»
- Право жити в родині:
«Нащо великий клад,коли в сім΄ї лад»;
«Сини і дочки одного дерева листочки»
«кожна родина – частина держави»
- Право на повагу до власної гідності:
«Стався до інших людей так як би хотів,щоб відносились до тебе»
«Миром дорожити - людям довго жити»
- Право на захист:
«Де закон там і захист»;
«До злого не ходи,стороною його обійди»
- Право на житло:
«Щасливий той,хто щасливий у своїй оселі»
Види насильства серед дітей
Завдання1. Які права дитини порушив телеканал Інтер в ток-шоу «Стосується кожного під час передачі «Мама – дитина» показавши 12річну шестикласницю з Борислава Львівської області і як віднеслась до цього Нацрада з питань телебачення і радіомовлення?
Завдання 2. (перегляд відеоролику) Нині в соціальних мережах багато молоді захоплюється грою Синій кит, Червона Сова - це як правило приводить до тяжких наслідків
Завдання 2. (перегляд відеоролику) Нині в соціальних мережах багато молоді захоплюється грою Синій кит, Червона Сова - це як правило приводить до тяжких наслідків
- Які актуальні проблеми піднімає Уповноважений з прав дитини?
- Назвіть ознаки комп’ютерної залежності(результати тестування на інтернет –залежність дітей)
- Чому зростає підліткова злочинність?
- Чим викликана дитяча жорстокість?
- До яких наслідків вона приводить?
- Що таке булінг? В чому він проявляється?
- У яких випадках батьків можуть позбавити батьківських прав?
- З якого віку наступає юридична відповідальність неповнолітніх?
Вид відповідальності
|
Вік з якого можливе притягнення до кримінальної відповідальності
|
Кримінальна
|
За всі злочини з 16 років,а найтяжчі з 14 років
|
Адміністративна
|
З 16років
|
Цивільно-правова
|
З 14-до18 років – несе відповідальність самостійно,у разі недостатності коштів -відповідають батьки
З 18років-несе відповідальність самостійно
|
Дисциплінарна,матеріальна
|
З часу влаштування на роботу(з14років- за згодою батьків,з 16 років за загальними правилами
|
Правова абетка
1.Шлюбний вік для жінок -18 років
|
1. Шлюбний вік для чоловіків -18років
|
2.Шлюб без наміру створити сім΄ю - фіктивний
|
2. Орган,який визнає шлюб недійсним - суд
|
3. Вид прав , який регулюється шлюбним договором- майнові
|
3. Вид прав,які не регулюються шлюбним договором- особисті
|
4.Назва органу,який розриває шлюб за спільною заявою подружжя,яке має дітей - суд
|
4.Назва органу,який розірвав шлюб за спільною заявою подружжя,при відсутності дітей - РАЦС
|
5.Термін протягом якого має бути зареєстрована новонароджена дитина -1місяць
|
5.Який орган реєструє новонароджених дітей-РАЦС
|
6.Мінімальний вік для вступу в шлюб за рішенням суду -14років
|
6.Вік ,до якого дитина вважається малолітньою-14років
|
7.Час,протягом якого реєструється шлюб-1 місяць
|
7.До якого віку батьки повинні утримувати свою дитину -18 років
|
8.Назва особи чоловічої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречений
|
8. Максимальний строк чинності заяви про реєстрацію шлюбу- 3 місяці
|
9.Періодичність сплати аліментів-щомісячно
|
9.Час,з якого сплачуються аліменти- з дня подання позовної заяви
|
10.Орган,який може зміни шлюбний договір-суд
|
10.Особа ,яка засвідчує шлюбний договір- нотаріус
|
11.Вік,з якого дитина може самостійно звернутися за захистом своїх прав -14 років
|
11.Назва особи жіночої статі,яка подала заяву про вступ до шлюбу- наречена
|
12.Орган ,який приймає рішення про розірвання шлюбу-суд
|
12.Орган,який приймає рішення про визнання шлюбного договору недійсним - суд
|





Права дитини набуті із досягненням певного віку
- Як ви розумієте вислів: «Права людини починаються з прав людини»?
- Проаналізуйте які права мають діти?
Діти мають право:
- З 6 років бути засновником дитячих організацій;
- З 7 років дає згоду на зміну свого прізвища у разі зміни прізвища батьків,або одного з них;
- На запис усиновлювача її матір΄ю чи батьком;
- З 10 років дає згоду на визначення місця проживання;
- З 14 років:
- отримує право на свободу пересування і вибір місця проживання;
- право самостійно розпоряджатися своїм заробітком,стипендією;
- право брати участь в розпорядженні аліментів;
- право укладати банківський договір,вклад і розпоряджатися ним;
- Право самостійно здійснювати інтелектуальну діяльність;
- З 14до18років:
- Набуття або вихід з громадянства;
- Право на зміну прізвища;
- Право відмовитись від спадщини;
- Право звертатись до суду;
- Право на отримання ІD -карти
- З 15 років:
- Право працювати 24 години на тиждень;
- Бути засновником молодіжних і громадських організацій;
- З 16 років:
- Право на зміну прізвища,імені;
- Право здійснювати підприємницьку діяльність;
- Працювати 36 годин на тиждень;
- На отримання паспорта;
- З 17 років юнаки приписуються до призовних дільниць
Підстави позбавлення батьківських прав:
- залишення дитини в пологовому будинку або медичному закладі(протягом 6 місяців);
-ухилення від виконання обов'язків щодо виховання дитини;
- жорстоке поводження з дитиною;
-експлуатація дитини,примушування її до жебракування;
-хронічний алкоголізм чи наркоманія батьків;
-засудження за вчинення тяжкого злочину щодо дитини.
Механізми захисту прав дитини
- Позбавлення та поновлення батьківських прав;
- Відібрання дитини від одного з батьків;
- Встановлення аліментів за минулий час,сплата заборгованості;
- Влаштування дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківських прав;
- Встановлення опіки до 14років;
- Усиновлення,за рішенням суду;
- Встановлення піклування від 14до18років;
- Передача до прийомної сім΄ї;
- Захист дітей - інвалідів, дітей з вадами фізичного розвитку;
- Державна підтримка дітей,які потерпіли від стихійного лиха,техногенних аварій;
- Допомога хворим ,враженим ВІЛ інфекцією,тяжко хворим дітям;
- Захист дітей,які перебувають в зоні збройних конфліктів
Де можна захисти права дитини?
- Самозахист;
- Захист з боку батьків;
- Звернення до органів опіки й піклування;
- Звернення до суду;
- Звернення до органів державної влади;
- Звернення до громадських організацій;
- Звернення до Уповноваженого з прав дитини;
- Звернення до представників у справах дітей та соціальних служб
- Які існують механізми захисту прав дитини/людини?
Національні механізми Міжнародні механізми
Суд; Європейський суд з прав людини;
Поліція; Верховний комісар ООН;
Адвокат; Комітет ООН з прав людини;
Президент; Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ);
Омбудсмен Міжнародні недержавні організації
Міністерства,відомства
Запитання до учнів:
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Чи добре ви вмієте розрізняти права та обов’язки?
- Як ви будете використовувати знання отримані сьогодні на уроці?
- Чи згодні ви з думкою,що права людини починаються з прав дитини?
- Чому важливо вміти захищати свої права?
- Чому міжнародна спільнота вирішила запровадити 1червня та 20листопада Міжнародний день захисту дітей та Всесвітній день дитини?
- Якщо ваші права порушено в школі,куди ви мате звернутися для захисту своїх прав?
Д/З опрацювати підручник П. Вербицької Громадянська освіта (с. 42-46)
Напишіть есе « Що треба зробити,щоб уникнути порушення прав дитини в суспільстві?»