Перейти до основного вмісту

Громадянська освіта.


Забезпечення народовладдя у демократичній державі




Мета ознайомити учнів з поняттям народовладдя,  інститутів демократії, демократичних процедур, прямої та представницької демократії, опозиції, «більшості» та «меншості», розвивати вміння за допомогою інститутів демократії та демократичних процедур.

  • Актуалізація опорних знань.


  1. Демократія це? 
  2. Ознаки демократичного режиму. 
  3. Наведіть приклад безпосередньої демократії.
  4. Наведіть приклад представницької  демократії.

  • Мотивація навчальної діяльності

Вибори старости, що тут не так?
- Головуючий на загальних зборах громади запропонував односельцям
вибрати старосту громади і сказав, що це повинен бути громадянин N.
(назвав ім’я свого приятеля).
- Вибори старости громади відбулися через жеребкування. Старостою
випадково став чоловік, який витягнув картку із позначкою «староста».
- На виборах старости жінки мали по одному голосу, а чоловіки по два,
тому що у громаді живе удвічі менше чоловіків, аніж жінок.
- Обирати старосту одержали право лише мешканці громади, які мають
роботу.
- Перед тим, як виборці опустили свої бюлетені у скриньку для
голосування, головуючий зазирнув у кожний бюлетень, щоб знати, хто
як проголосував.
- Під час обговорення кандидатури старости виявилося, що гідних осіб
серед мешканців громади немає. Тому вирішили, що старостою буде
заможний і відомий бізнесмен із обласного центру.

- Що, на ваш погляд  не так?
- Чи вважаєте ви такі вибори справедливими? 
- Обґрунтуйте свою думку.
- Чому, на вашу думку, важливо дотримуватися принципів виборчого
права?
  • Вивчення нового навчального матеріалу


Народовладдя — це верховна влада народу в державі і над самою державою як право на її заснування, визначення способів її організації, діяльності та розвитку.

Демократичні держави вбачають у розвитку політичної активності громадян одну з основних умов здійснення своєї політики, досягнення й забезпечення політичної стабільності загалом. Щоб не стати об’єктом маніпуляції, громадянам важливо свідомо ставитись до своєї участі у політичному житті держави.
Народовладдя стає справді можливим завдяки існуванню таких інститутів демократії:
Право обирати і бути обраним на виборні державні посади.
Свобода слова, включаючи критику влади, а також існування альтерна-
тивних джерел інформації, які охороняються законом.
Свобода самоорганізації, тобто право громадян створювати відносно незалежні від держави асоціації чи організації, в тому числі — опозиційні
партії.

Для того, щоб названі інститути справді діяли, у конституціях демократичних держав передбачено систему демократичних процедур:
·         Вільні і чесні вибори.
·         Референдуми, плебісцити (опитування громадської думки).
·         Голосування — відкрите або таємне.
·         Відкрите обговорення кандидатур на виборах або питань референдуму.
·   Делегування виборцями повноважень обраним представникам до органів влади.
·         Вивчення громадської думки методом соціологічних досліджень.

Таким чином, демократія діє на основі розвинутої системи принципів.
До фундаментальних принципів демократії належать: 
  • принципи гласності, різноманітності(плюралізм), 
  • залучення населення до вирішення питань державного значення, поділу влади, єдності, рівності і гарантованості демократичних прав та обов’язків.



- Пацюючи з підручникоми виберіть із наведеного вище тексту умови, завдяки яким народовладдя в Україні стає реальним.
- Побудуйте ланцюжок послідовності таких умов. Як вони взаємопов’язані?

Вибори — це спосіб формування органів влади та самоврядування способом голосування, обрання осіб, які будуть приймати рішення від імені громади.
За умов сучасної демократії владу від імені народу здійснюють обрані представники. Органи представницької влади формуються за допомогою проведення процедури виборів.

Кожен громадянин має виборче право, яке дозволяє йому обирати (активне) чи бути обраним (пасивне) до представницьких органів влади. Громадяни держави, які мають право брати участь у виборах, є виборцями. Коло виборців, що збирається голосувати чи голосує за певну політичну партію на парламентських, президентських або місцевих виборах, називається електоратом (лат. elector — виборець).

Обрані народом представники до органів влади чи самоврядування здійснюють управління державою, областю чи населеним пунктом впродовж визначеного законом терміну. Саме за результатами голосування виборців формуються більшість, яка здійснює управління державою, та меншість, яка переходить в опозицію і контролює діяльність більшості через процедуру виборів влада в державі стає легітимною (законною), за умови, якщо вибори є справедливими.

 - Принципи виборчого права - 

Загальність виборів — виборче право мають усі громадяни, які досягнули 18-річного віку.
Вільні вибори — ніхто не може бути змушений до участі у виборах або
обмежений у волевиявленні.
Рівність — кожен виборець має один голос і право проголосувати тільки один раз.
Таємність голосування — відсутність контролю і тиску на виборця.
Прямі вибори — пряме, безпосереднє голосування виборця за кандидата.
Гласність виборів — своєчасне повідомлення про вибори та їхні результати.
Територіальність — вибори проходять на всій території України, яка
розділена на виборчі округи.

  • Закріплення вивченого матеріалу


Вправа «Сенкан»
Складіть сенкан зі словом «демократія».
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.
1.     Перший рядок – тема (іменник).
2.     Другий – опис теми (два прикметники).
3.     Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
4.     Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
5.     Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

  • Домашнє завдання


Підручник ст. 92-96


 



Популярні дописи з цього блогу

Урок №31. Громадянська освіта. (група 21)

Школа - простір демократії План уроку:  1. Шкільна громада.  2. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя.  3. Врядування та управління школою.  4. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). 5. Принципи та цінності учнівського самоврядування.  6. Моделі учнівського самоврядування.  7. Школа і місцева громада. Наведіть приклади форм безпосередньої участі громадян у місцевому самоврядуванні.  Назвіть відомі вам органи учнівського самоврядування в школі. Чим вони займаються? Вивчення нового матеріалу Шкільна громада  – група учасників освітнього процесу, об’єднаних спільністю інтересів, що ставить перед собою певні спільні завдання, новий тип відносин, характерною рисою якого є взаємодія всіх його учасників заради досягнення спільної мети. Громадське самоврядування в закладах освіті  – це право учасників освітнього процесу колек...

Практичне заняття. Громадянська освіта. (група 21)

Практична робота "Створюємо шкільні правила разом" Шановні учні, ! Пропоную вам взяти участь у створенні Кодексу поведінки в нашому навчальному закладі. Запропонуйте свої правила  поведінки учнів під час уроків, перерв, заходів та на території школи  та варіанти покарань за їх порушення.