Перейти до основного вмісту

Урок. Громадянська освіта.

Роль політичних партій в розвитку демократії


Демократія - це коли два вовки і вівця голосують щодо меню на обід.                                                                                                                                 Свобода - це коли добре озброєна вівця оспорює результат такого голосування. 

                                                                          Б. Франклін


План уроку:
1. Роль політичних партій в розвитку демократії.
2. Правовий статус політичних партій в Україні.
3. Діяльність та вплив політичних партій на демократію.
4. Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію.


Стаття 36 Конституції України: Громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення й захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.


Політична партія – це зареєстроване згідно із законом добровільне об’єднання громадян – прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Ознаки, що характеризують діяльність сучасних політичних партій:
- організаційна єдність та оформленість (наявність структурних підрозділів, керівництва, органів управління, статусу юридичної особи);
- мета – прихід до влади та участь в управлінні державою;
- наявність ідеології (ідеї, моделі розвитку, програмні документи);
- опора на маси (агітація, пошук і залучення прихильників та виборців, вираження інтересів певних верств населення);
- існування чіткої програми (проект розвитку держави і суспільства).

Практичне завдання
Прочитайте статті 2, 5, 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» і дайте відповіді на запитання:
1. У яких випадках діяльність політичних партій заборонена?
2. Хто може заборонити діяльність політичної партії?
3. Чим визначається порядок вступу до політичної партії, зупинення та призупинення членства в ній?
4. Членом скількох політичних партій одночасно може бути громадянин України?
5. Чому, на вашу думку, законодавство обмежує право суддів, прокурорів та інших визначених законом посадовців та службовців бути членом політичних партій?

Громадська організація – це добровільне об’єднання людей для задоволення їхніх спільних інтересів і потреб, що має відносно стабільну організаційну структуру, порядок вступу в організацію і виходу з неї.

Напрями впливу громадських організацій на демократію:
- сприяння реалізації громадських ініціатив (розробка та реалізація проектів);
- залучення населення до розробки та реалізації програм розвитку громад, освіти, економіки тощо;
- участь у міжнародних програмах (гуманітарних, наукових) і проведення міжнародних заходів;
- проведення громадських слухань (обговорення суспільних проблем);
- моніторинг діяльності органів державної влади;
- організація семінарів, тренінгів та інших заходів;
- надання консультацій, допомоги в оформленні документів (правова допомога, складання заяв, скарг).

Громадські організації та політичні партії(порівняльна характеристика)


Ознаки
Громадські організації
Політичні партії
Ідейна орієнтація
Не дотримуються певної ідейно-політичної орієнтації. Позиції членів громадської організації можуть розходитися
Об’єднання однодумців
Соціальна база
Широка
Обмежена
Мета
Намагаються вирішити конкретні соціально-політичні проблеми
Мають комплекс цілей на тривалу перспективу
Ставлення до влади
Намагаються впливати на владу, але самі, як правило, не добиваються її
Діяльність спрямована на отримання влади, її утримання та зміцнення
Організаційна структура
Розвиваються на основі солідарності і самостійності добровільних учасників
Мають формальну внутрішню ієрархію і дисципліну
Членство
Членство не є обов’язковим
Членство є обов’язковою умовою
Напрями діяльності
Широкий спектр діяльності відповідно до суспільних потреб та чинного законодавства
Діяльність відповідно до програмних засад партії


Домашнє завдання:
  • Прогляньте будь-яку свіжу газету:

- Про які політичні партії чи громадські організації йдеться на її шпальтах?
- До якого типу можна віднести повідомлення стосовно політичних партій та громадських організацій, знайдені в газеті?
- Що можна сказати про їхню діяльність та роль у суспільстві? 
  • Підручник с. 98-101 



Популярні дописи з цього блогу

Урок №31. Громадянська освіта. (група 21)

Школа - простір демократії План уроку:  1. Шкільна громада.  2. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя.  3. Врядування та управління школою.  4. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). 5. Принципи та цінності учнівського самоврядування.  6. Моделі учнівського самоврядування.  7. Школа і місцева громада. Наведіть приклади форм безпосередньої участі громадян у місцевому самоврядуванні.  Назвіть відомі вам органи учнівського самоврядування в школі. Чим вони займаються? Вивчення нового матеріалу Шкільна громада  – група учасників освітнього процесу, об’єднаних спільністю інтересів, що ставить перед собою певні спільні завдання, новий тип відносин, характерною рисою якого є взаємодія всіх його учасників заради досягнення спільної мети. Громадське самоврядування в закладах освіті  – це право учасників освітнього процесу колек...

Практичне заняття. Громадянська освіта. (група 21)

Практична робота "Створюємо шкільні правила разом" Шановні учні, ! Пропоную вам взяти участь у створенні Кодексу поведінки в нашому навчальному закладі. Запропонуйте свої правила  поведінки учнів під час уроків, перерв, заходів та на території школи  та варіанти покарань за їх порушення. 

Громадянська освіта.

Забезпечення народовладдя у демократичній державі Мета :    ознайомити учнів з поняттям народовладдя,    інститутів демократії, демократичних процедур, прямої та представницької демократії, опозиції, «більшості» та «меншості», розвивати вміння   за допомогою інститутів демократії та демократичних процедур. Актуалізація опорних знань. Демократія це?  Ознаки демократичного режиму.  Наведіть приклад безпосередньої демократії. Наведіть приклад представницької  демократії. Мотивація навчальної діяльності Вибори старости, що тут не так? - Головуючий на загальних зборах громади запропонував односельцям вибрати старосту громади і сказав, що це повинен бути громадянин N. (назвав ім’я свого приятеля). - Вибори старости громади відбулися через жеребкування. Старостою випадково став чоловік, який витягнув картку із позначкою «староста». - На виборах старости жінки мали по одному голосу, а чоловіки по два,...