МЕХАНІЗМИ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ І ПРАВ ДИТИНИ
Мета: вміти добирати з різних джерел додаткову інформацію щодо функціонування міжнародних та європейських механізмів захисту прав людини; зрозуміти важливість існування механізмів захисту прав людини та цінність ініціативи кожної особи у цій сфері; знати, що таке порушення прав людини; знати національні та міжнародні механізми захисту прав людини; оцінити перспективи й основні загрози розвитку прав людини в майбутньому.
Хід уроку
Проаналізуйте правові ситуації
• Анатолія Г. незаконно (як він вважає) звільнили з роботи;
• злочинці обікрали квартиру ваших знайомих, але злочинців ніхто не розшукує;
• у лікарні Борису П. не надали вчасно необхідну допомогу, тому довелося ампутувати ногу;
• на міських виборах Петра Б. примусили зняти свою кандидатуру на посаду мера;
• редактор газети «Гривня» відмовився опублікувати вашу статтю про погіршення екологічної ситуації в місті, мотивуючи це небажанням погіршувати відносини з владою.
1. Що об’єднує ці ситуації?
2. Куди б ви порадили звернутися цим людям для захисту своїх прав?
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розгляньте запропоновані ситуації, які трапляються з нашими громадянами в країнах Європи. З’ясуйте, куди потерпілі можуть звернутись для захисту своїх прав.
Ситуація 1. Громадянин К. перебуває в одній з європейських країн у туристичній мандрівці. Під час екскурсії він заблукав у старовинному парку. Коли дістався місця стоянки екскурсійного автобусу, то зрозумів, що його відсутність не помітили — автобус продовжив мандрівку без нього.
Ситуація 2. Бізнесмен Г. перебуває в діловій поїздці за кордоном. Під час розрахунку за бензин на заправочній станції його звинуватили у використанні фальшивих грошей і доправили до поліцейської дільниці.
Ситуація 3. Студент М. за програмою молодіжних обмінів перебуває в одній з європейських країн. На дискотеці до нього підійшли двоє і запропонували йому стати посередником у розповсюдженні наркотиків, погрожуючи розправою в разі незгоди.
Ситуація 4. Заробітчанин Ч. отримав травму на підприємстві, де працює. Власник негайно його розрахував і взяв на роботу іншого. Ч. не має достатньо грошей ні для лікування, ні для того, щоб повернутися додому.
Ситуація 5. Громадянина Д. під час поїздки у швидкісному потягу було пограбовано: зникли гроші і документи. Що робити?
Висновок. Питання захисту прав людини вирішують зазвичай на національному рівні правоохоронні органи та відповідні органи влади, особи, які перебувають за кордоном, можуть звертатися також до консульства своєї країни.
Веб-квест:
1. Які органи в державі стоять на охороні правопорядку?
2. Що спільного в їхній діяльності?
3. У чому полягає специфіка їхньої діяльності?
4. Кінцевий результат: створення колективної презентації «Правоохоронні органи».
Питання:
1. Як можна захистити свої права в Україні?
2. Якою є роль неурядових правозахисних організацій у захисті прав людини?
Висновок. Правоохоронні органи — система державних правоохоронних та уповноважених державою громадських формувань, що діють на основі та відповідно до закону й основною функцією яких є забезпечення законності та правопорядку, боротьба зі злочинністю та іншими правопорушеннями.
ПІДСУМКИ УРОКУ
Бліцопитування
1. Чи може Президент України розробляти і видавати закони України?
2. Як називається перехід прав і обов’язків від одного суб’єкта конституційного права до іншого?
3. Як називається правовий зв’язок особи з державою, що зумовлює взаємні права та обов’язки?
4. Який орган здійснює правосуддя в Україні?
5. Яким є конституційний склад Верховної Ради України?
6. Скільки областей у складі України?
7. Скільки розділів має Конституція України?
8. Уповноважений Верховної ради України із захисту прав людини.
9. Який представницький орган видає закони?
10. Яка посадова особа підтримує державне обвинувачення в суді?
11. Яку структуру називають урядом України?
12. Як називається влада народу?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Відшукати в засобах масової інформації повідомлення про діяльність Європейського суду з прав людини. Опитати родичів і знайомих, що вони знають про діяльність Євросуду, поділіться з ними здобутими знаннями.
2. Підготувати міні-есе за темою «Правосуддя в майбутньому. Моя власна точка зору».
3. Підручник с. 51-56